Latvijas tirdzniecības centri

 „Kurp doties, nedēļas nogalē? Protams, uz lielveikalu!” Tā, ironiski dēvējot pārējos par pretējo nometni, Rīgas un citu Latvijas pilsētu iedzīvotāji, kuri labprāt neieskaita sevi šajā kategorijā, pasmejas par tiem, kuri izvēlas tirdzniecības centra apmeklējumu brīvdienās. Taču dzīves realitāte ir arī tirdzniecības centru iekļaušanās pilsētu sadzīvē. Daudzas ģimenes ar bērniem izvēlas lielveikalu apmeklējumu tikai tāpēc, ka lielākajā daļā centru izvietoti arī bērnu spēļu laukumi, kur pie sertificētiem pieskatītājiem var atstāt mazuļus, kamēr vecāki iepērkas un atpūšas. Tirdzniecības centru priekšrocība ir arī bezmaksas automašīnu stāvvietas un īsā laikā pārstaigājamā kvadratūra, nedēļas darbā aizņemtajiem veicot nepieciešamos darījumus, ko arī citu individuāli nosacītu iemeslu dēļ nevar paveikt parastā veikalā. Jo – tirdzniecības centri nav tikai iepirkšanās vietas.

Sākot ar 1997. gadu, kad tika izveidots veikals Dole – pirmais Rietumu standartiem atbilstošais tirdzniecības centrs Latvijā – lielveikali auguši kā sēnes pēc lietus, kopš tā laika Rīgā un citās Latvijas pilsētās savairojoties matemātiskā progresijā. Šobrīd, pēc vietnes Preču katalogs informācijas, Rīgā ir 27 tirdzniecības centri, Daugavpilī – trīs, Jelgavā – viens, Liepājā – viens, bet Vidzemē sava veida vienīgā tirdzniecības metropole atrodas Valmierā. Tas, ka Rīgā ir visvairāk tirdzniecības centru, ir saistīts ar ekonomikas rādītājiem – galvaspilsētā, salīdzinājumā ar citām valsts pilsētām, ir zemākais bezdarba līmenis, lielākais iedzīvotāju daudzums, maksātspēja. Daži Rīgas tirdzniecības centri: Abava, Āgenskalns, Atrium Azur, Barona centrs, Berga Bazārs, Dole, Alfa, Domina Shopping, Elkor Plaza, Galerija Centrs, Galleria Riga, mc2, Mols, Olimpia, Origo, Panorama Plaza, Rīga Plaza, Sky&More, Spice.

Tirdzniecības centru apmeklētājiem tiek piedāvātas daudzu atsevišķu tirdzniecības vietu apmeklējuma iespējas vienuviet. Taču centri nav orientēti tikai uz iepirkšanos. Tie piedāvā arī pasta, banku, līzinga un apdrošināšanas kompāniju, biļešu tirdzniecības pakalpojumus, friziera, pat kosmetologa un ārsta pakalpojumus, nerunājot par brīvā laika un atpūtas iespējām, ko paredz restorāni, kafejnīcas un  bērnu rotaļu laukumi.

2013. gadā lielākais tirdzniecības centrs Latvijā pēc uzrādītā neto apgrozījuma bija „Alfa” Rīgā, tam sekoja Spice, Origo, Riga Plaza un Domina Shopping (datos nav iekļauts finanšu iestāžu, pasta nodaļu un biļešu tirdzniecības vietu apgrozījums), tā raksta Latvijas Avīze 2014. gada 14. jūlijā. Pēc RetailBaltic ziņām, 2013. gadā pirmajā vietā bijis tirdzniecības centrs Spice (RetailBaltic ir Latvijā dibināts Vācijas uzņēmums, kas sniedz konsultācijas mazumtirdzniecības uzņēmumiem un iepirkšanās centriem visā Eiropā).

Jaunākie dati par tirdzniecības centriem publicēti portālā Delfi, analizējot tirdzniecības centra Mols peļņu, kas, saskaņā ar Lursoft datiem, 2015. gadā pieaugusi par 17 %, salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Centrs pieder Linstow, kas Latvijā ir atvēris piecus tirdzniecības centrus: Alfa, Mols, Galerija Centrs, Origo un Dole. Tas ir attīstījis arī tirdzniecības centru Minska.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s